vrijdag 7 november 2014

Gedichtje uit onze klas...


Hoi, ik heet Kameleon.

Groen, geel, grijs of rood,
ik ben niet klein,
ik ben niet groot.

Vliegen, muggen en dikke spinnen,
met mijn kleeftong
slok ik ze naar binnen.

Wonder,wonder,
tweemaal wonder:
ook mijn ogen zijn zo heel bijzonder !

Aan mijn kop geen oren,
maar nog vaak zal je van me horen !

Ik lig in de zon,
ik heet Kameleon.

                           Guy De Roover



De kameleon kan heel snel en volledig van kleur veranderen en kan daarmee bijna elke mogelijke kleuren aannemen. Op volgende filmpje zie je goed.


Het doel van de verandering in kleur van de kameleon is dan ook met name camouflage. Net als in het leger zorgt de kameleon ervoor dat hij niet opvalt, wanneer er gevaar dreigt door tijdig schutkleuren aan te nemen. De kameleon neemt de kleur aan van de directe omgeving, zodat hij hierin lijkt op te gaan. Wanneer een kameleon bang is, kan het dan ook zijn dat je hem helemaal niet ziet. De kameleon gaat helemaal op in zijn omgeving en houdt zich heel erg stil om ontdekking te voorkomen.

Wil je nog meer prachtige beelden zien van kameleons, klik dan op onderstaande foto.

 https://www.youtube.com/watch?v=wKKYpuK2bIQ



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hier kan je een reactie plaatsen